Thursday, June 25, 2009

AL FATIHAH : AYAT PERTAMA – BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM bgh 1

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.

Kawan-kawan yang dikasihi ,

Kita sudah bercerita tentang muqaddimah Ummul Kitab. Belum lagi sampai kepada isinya tetapi sudah terasa kehebatan,kebesaran dan betapa pentingnya Al Fatihah itu dalam kehidupan manusia.Kalau diibaratkan sebuah istana, kita belum tahu apa yang ada di dalamnya dan secantik mana ianya. Kita baru meninjau-ninjau dan melihat dari luarnya sahaja. Melihat dinding luarnya saja sudah terasa indah. Kalau diizinkan kita untuk masuk kedalam istana itu, tentu puluhan kali lagi keindahan yang akan dapat kita lihat.

Jadi marilah kita meneruskan pengembaraan untuk kita melihat lagi kebesaran yang ada didalam Ummul Kitab, yang merupakan seluruh intipati isi Al Quran dan Sunnah, demi untuk keselamatan manusia didunia dan diakhirat.


Al Fatihah dimulai dengan Bismillah
...iaitu dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Di sini Tuhan menyebut namaNya, yang mana Tuhan itu Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Dua sifat ini adalah sifat Tuhan yang termasuk didalam Asmaul Husna yang 99. Ertinya sifat-sifat Tuhan yang disebut didalam Asmaul Husna, yang ada didalam Quran dan Hadis itu, semuanya merupakan satu pakej yang memperlihatkan kebesaran, keagungan dan kehebatan Allah.


Nama-nama yang Tuhan tidak sebut sebenarnya lebih banyak tidak terhingga.


Dengan maksud, kebesaran Tuhan dan keagungan Tuhan tidak ada berkesudahan tetapi Tuhan hanya sebutkan 99.

Anehnya daripada 99 sifat Tuhan itu, Tuhan sangat menonjolkan sifat Ar Rahman dan Ar Rahim Nya.

Sebab itu Hadis ada menyebut, “ Setiap perkara-perkara yang baik, kalau tidak dimulakan dengan Bismillah maka terputuslah berkatnya..

Tuhan tidak pilih sifat-sifatnya yang lain. Contohnya:

Bismillahi Jabbar, Bismillahi Sobur atau Bismillahi Syakur.

Mengapa ArRahman dan Ar Rahim yang dipilih?


Bismi
itu bukan sifat. Ar Rahman dan Ar Rahim itu, ialah sifat Allah. Allah itu dikatakan Ismu jalalah atau nama yang Maha Agung. Mengapa Tuhan tonjolkan dua sifat ini dan tidak yang lainnya? Ada beberapa maksud atau faedahnya iaitu:

  • Kalau kita prihatin, memang dua sifat inilah yang tertonjol.
  • Katalah As Syakur, ia tidak berapa nampak.
  • Al Jabbar dan Al Qahhar boleh dilihat sekali sekala seperti gunung berapi meletus, dilanggar kereta,mungkin ada pemimpin yang dijatuhkan (!).
  • Sekali sekala nampak Al Kabir dan Al Kudrah.
Tetapi sifat Ar Rahman dan Ar Rahim sangat tertonjol.

Setiap detik nama atau sifatNya tertonjol tetapi anehnya kita tidak begitu prihatin tentang hal tersebut !.

Kalau kita baca didalam sejarah, orang yang lurus dan bersih hatinya, yang sangat sensitif dengan hal-hal sebegini,mereka boleh melihat rahmat Tuhan, seolah-olah seperti salji yang turun
.
  • Kita sangat terkesan dengan sifat Tuhan yang berlakunya sekali sekala, umpama berlakunya gempa bumi di Iran,dalam masa tempoh sebulan kita perbualkan tentang hal itu padahal ia berlaku beberapa tahun sekali. Ajaib sekali.
  • Bila ada orang mati dilanggar kereta, ia menjadi bahan bualan, padahal bukan setiap detik ia berlaku.
Sepatutnya yang kita perhatikan ialah Ar Rahman dan Ar Rahim Tuhan, sebab ia bukan sahaja berlaku pada setiap detik bahkan ia berlaku pada setiap suku detik.

Buktinya, ia berlaku bermula dari kita bangun dari tidur sejak pagi-pagi lagi.Masuk sahaja kedalam bilik air ada rahmat Tuhan.Bermacam-macam Rahmat Tuhan yang ada didalam sebuah bilik air.Keluar daripada bilik air bertemu lagi dengan rahmat Tuhan.Pendek kata kemana sahaja kita pergi,ada sahaja rahmat Tuhan yang sedang berlaku samaada berlaku itu pada diri kita atau pada orang lain.

“Hidup lagi aku. Sayangnya Tuhan pada aku. Dengan nafas inilah aku boleh hidup.”
Jadi kita hidup itu adalah dari kurnia Ar Rahman dan Ar Rahim Tuhan.


Bersambung......

No comments:

Post a Comment