Saturday, June 20, 2009

BERILAH KASIH SAYANG YANG TEPAT

Untuk mendidik rakyat,anak-anak dan murid-murid,sememang kita tidak boleh terlepas dari memberi kasih sayang.Ini adalah kerana kasih sayang adalah merupakan keperluan dan fitrah setiap insan.Bagaimanapun kasih sayang yang hendak diberi itu semestinya bukan diatas dasar akal,nafsu atau perasaan.
  • Pendapat akal itu mesti ditapis oleh syariat.
  • Kehendak atas dasar nafsu itu perlu ditapis oleh syariat.
  • Begitu juga perasaan itu mesti disensor oleh syariat.
Setelah disahkan oleh syariat,maka itulah kaedah yang boleh digunapakai.Itulah cara atau pendidikan yang perlu digunakan untuk murid-murid dan rakyat didalam sesebuah negara.

Syariat sahaja tidak cukup kalau tidak ditunjangi oleh iman.Walau pun atas dasar ilmunya ia berdasarkan syariat tetapi kalau Tuhan tidak wujud di situ,maka secara automatik syariat itu sudah jadi ideologi atau jadi isme.Mana mungkin ideologi dapat membaiki kehidupan manusia walaupun secara kebetulan ia sama dengan syariat Tuhan.

Bila mana Tuhan tidak dibawa bersama, yakni kalau syariat itu tidak dididik bersama pendidikan yang membesarkan dan mengagungkan Tuhan,maka manusia tidak akan boleh dididik.

Jikalau begitu,didalam mendidik manusia,samada ibu bapa hendak mendidik anak-anak, guru-guru hendak mendidik murid-muridnya atau pemimpin hendak mendidik rakyatnya,mesti dirujuk pada Tuhan dan syariat Nya.

Cara mendidik berpandukan iman dan syariat ini buah atau hasilnya tidak dapat dirasakan dalam jangka masa yang pendek.Tetapi didalam jangka masapanjang,bila seseorang murid sudah dewasa dan sudah boleh berfikir, dia akan dapat merasakan betapa bijaknya orang-orang yang sudah mendidiknya.Samada ibu bapanya, gurunya atau pemimpinnya.

Mereka akan rasakan kemuncak kasih sayang ibubapa,guru atau pemimpin itu adalah untuk menyelamatkan orang yang dididik itu dari kesusahan akhirat dan siksa api neraka.Hingga dapat masuk syurga yang nikmatnya kekal abadi.Sebab itu pendidikan pada anak-anak perlu bermula seawal usianya kerana masa yang diambil agak panjang.

Inilah pendidik yang baik, yang sangat memberi kasih sayang, yang tidak dapat dirasakan peringkat awalnya.Mendidik manusia dengan nikmat dunia yang tidak kekal ini,hasilnya tidak sampai kemana.Jangka masa pendek akan merosakkan manusia dan jangka masa panjang nanti akan merugikan manusia dan kehidupannya.Pada jangka masa panjang manusia menyesal yang tidak berkesudahan di akhirat yang kekal abadi.

Pemimpin,ibubapa atau guru yang mendidik,yang mengatakan nikmat dunia ini, termasuk makan,minum,kenderaan dan rumah adalah segala-galanya,walaupun niatnya baik dan orang yang dididiknya cepat terasa,tetapi pada hakikatnya inilah para-para pendidik yang paling khianat pada bangsanya kerana boleh di ibaratkan untungnya seguni, ruginya segunung.
Orang yang dididik itu tidak terasa,sebab hasilnya cepat.Dia fikir, “Baiknya mak dan ayah aku.” Tetapi bagi orang yang faham, dia akan berkata ini pengkhianat bangsa.Bagi Allah dan Rasul, pendidik sebegini dianggap pengkhianat kepada amanah-amanah Allah.

Pemberian kasih sayang mengikut usia anak

Kasih sayang yang hendak kita beri itu perlu diberi berperingkat-peringkat :
  • Anak yang baru lahir hingga darjah satu. Anak-anak di usia ini, dia akan rasa disayangi dengan sentuhan-sentuhan pada dirinya.Walaupun kita tidak bercakap,tidak memberi ilmu,dari sentuhan-sentuhan dia akan faham yang kita sayang padanya.Pada golongan ini, kasih sayang dapat ditunjukkan dengan didukung,dicium juga dengan cara bergurau.
  • Anak yang sekolah rendah hingga remaja. Ayah dan ibu tidak perlu menunjukan sayang atau benci. Kecuali guru atau pendidik akan menghukum atau memarahinya bilamana ' dia buat kesalahan yang berat '.Diwaktu ini pendidik boleh bercakap sedikit perkataan yang memberitahu,yang kita kasih kepadanya.Sekadarnya,nanti kalau banyak takut dia riak pulak. Selain itu berilah dia hadiah atau cenderahati.
  • Golongan anak yang sudah dewasa. Pendidik boleh menunjukkan kasih sayang dengan dijadikan kawan.Kadang kita mendengar ilmu dan pengalamannya,bertanya khabar dan mengajak orang-orang yang kita didik itu berbincang dan berbual-bual.

Itulah peringkat-peringkat dalam cara memberi kasih sayang.Cara memberi kasih sayang dengan bertunjangkan Tuhan dan syariat memang agak menyusahkan sedikit bagi para-para pendidik,tapi untungnya untuk jangka masa panjang sangat besar.

Macamlah kita hendak makan durian yang manis,maka kita akan letak baja tahi ayam dan tahi lembu pada pokok durian itu.Nanti insyAllah hasilnya akan dapat buah durian yang manis.Tetapi sekira diberikan gula yang manis pada pokok itu,insyAllah pokok itu akan mati.

Rasulullah adalah orang yang paling menyayangi umatnya.Semoga ibu bapa, guru-guru,pemimpin-pemimpin dapat berusaha bersungguh-sungguh dalam memberikan kasih sayang pada orang-orang yang dibawah tanggung jawabnya,dengan cara yang telah Rasulullah SAW contohkan.


Wallahua'lam.

1 comment: