Thursday, June 25, 2009

JEPUN BERKUASA

Ketika Jepun menyerang Malaya tahun 1941, tentera Jepun di sertai seorang anak muda berusia 20 tahun bernama Sato. Dia menyertai pasukan propaganda. Peranan Sato ialah mencanangkan, ‘Asia untuk Asia, bebas daripada cengkaman Barat dan Nippon perintah Malaya.’

Tahun 1945 apabila Jepun menyerah kalah, Sato menghilangkan diri di hutan Malaya dan hidup bersama orang Asli. Sato tidak pernah keluar kerana takut dibunuh. Ketika hidup di hutan, Sato tersisih dari sebarang maklumat.

Tahun 1991, ketika Sato berusia 70 tahun, dia mengikuti Asong, anak orang Asli ke Kuala Lumpur. Sebaik sampai di Kuala Lumpur, Sato sangat gembira dan berkata,

Sato – Aku betul, aku betul, aku betul.

Asong – Apa yang betul?

Sato – Nippon perintah Malaya, Nippon perintah Malaya. Tengok tu, Toyota, Datsun, Yamaha, Suzuki, Honda, Mitsubishi. Daihatsu. Itu tengok atas bangunan pula, Sharp, Sanyo, National, NEC, Sony. Panasonic.


IMAM TERLAMBAT

Suatu subuh, seorang imam masjid terlewat sedikit. Selesai membersihkan gigi dan badan, imam tersebut bergegas ke masjid yang hanya beberapa langkah sahaja dari rumahnya. Sebaik saja tiba di pintu masjid, Tok Bilal sudah selesai qamat. Lantas imam terus berdiri di sejadah imam dan terus takbir.

Ketika mengangkat jari telunjuk dalam tahiyat, bertepatan dengan syahadat, imam terhenti agak lama tanpa menyambung bacaannya. Ini kerana dia baru menyedari yang dia bersolat memakai kain batik isterinya.


Wallahua'lam.

2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. to zie_fai:
    insyaAllah solatnya sah sebab dia hanya berhenti sekejap.Termalu agaknya.

    ReplyDelete