Sunday, July 5, 2009

AL FATIHAH:BISMILLAH BHG AKHIR



  • Untuk membuatkan hati manusia sampai dapat dimanfaatkan, itu bukanlah satu kerja yang mudah.
  • Didalam pendidikan yang sekular, orang mengasah akal untuk sampai dapat dimanfaatkan, itu juga bukan mudah.
  • Ternyata, hati itu adalah simpulan, yang kalau kita tidak pandai membuka simpulan itu, menyebabkan hati itu buta. Butanya hati itu, menyebabkan manusia tidak lagi nampak sebesar-besar perkara.

Apakah program untuk membuka semula hati yang tertutup?

Dalam ajaran Islam, Rasulullah SAW sudah ingatkan kepada kita betapa pentingnya, "awaludin ma'rifatullah".

Mula-mula sekali didalam Islam itu, ialah mengenal Allah,sejak dari kecil atau bermula dari tadika-tadika atau taman-taman didikan kanak-kanak (kindergarten).

Itu asas untuk menggerakkan hati dan mencelikkan hati.

  • Kalau hendak mencelikkan hati, mesti diketuk dengan Tuhan.
  • Kalau diketuk dengan harta, maka nafsu lah yang akan tercelik.

Asas mencelikkan hati ialah mengenalkan Tuhan dari peringkat tadika lagi. Kalau dari tadika hati sudah selalu terhubung dengan Tuhan, bila dewasa, ia sudah menjadi mudah kerana sudah ada asasnya.
Bila tidak ada asas, setelah berusia 30 tahun baru tersedar maka bukan satu perkara yang mudah untuk berubah. Tapaknya sudah lama terbiar.Gersang.Baru hendak kenal Tuhan.

Sistem inilah yang tidak berlaku di dalam masyarakat dan kehidupan hari ini.

Orang sekarang mengajar diatas dasar ilmu, mengajar secara sepintas lalu, Tuhan tidak diperkenalkan secara `serious', maka roh tidak terdidik dan tidak ter`canai'.

Anak-anak lebih banyak diajar tentang syariat sedangkan Tuhan belum diperkenalkan.

Kita ada bermacam-macam programmer untuk menjayakan pelbagai projek, tetapi sayang, tidak ada programmer hati yang menyusun hati-hati manusia sehingga hati diprogramkan untuk terhubung dengan tuhan.

Kita mengharapkan ia hidup sendiri sedangkan hatilah yang paling susah untuk dihidupkan.

Macam hendak mendapatkan sagu, kena tebang rumbia, kena dipecahkan ruyung.Ruyung tidak dipecahkan tetapi kita harap untuk dapatkan sagunya.

Bismillah adalah sebahagian dari Al Fatihah,maka hakikatnya, dari Bismillah itu, Allah hendak menghadiahkan kita sebesar-besar hadiah. Kalau kita faham ini, kita tidak akan pernah terputus hati dengan Allah. Kunci keselamatan dunia dan akhirat iaitu Al Fatihah yang di dalamnya ada Bismillah, inilah kemuncak kebesaran yang diperolehi dari Bismillah itu.

Didalam Bismillah itu, ada Allah yang Maha Baik, yang sangat mencintai kita, dan dari sana lah kita akan dapat mengenal diri bahawa kita ini rupanya hamba yang amat memerlukan Tuhan pada setiap detik dan saat. Bila itu berlaku, maka manusia akan mendapat kebahagiaan yang sebenarnya, iaitu rahmat dan berkat.

Istana yang besar iaitu Al Fatihah, yang pintunya adalah Bismillah.

Ibu bapa mengalami ketandusan kasih sayang dari anak-anak, walhal ibubapa sangat melimpahkan kasih sayang mereka kepada anak-anak, kenapa ini berlaku?

Kerana kebanyakan ibubapa hari ini tidak menunaikan salah satu daripada tanggungjawab mereka iaitu memahamkan anak-anak bahawa Tuhan adalah sebesar-besar kasih sayang.
Ibu bapa memberikan anak-anaknya nasi setiap hari, mengapa anak-anak tidak diberikan iman pada setiap hari?

"Orang yang mendidik anak-anaknya dengan Tuhan, roh anak-anak akan hidup tetapi orang yang mendidik anak-anak dengan wang dan dunia, roh anak-anak akan mati."

Satu pengkhianatan besar oleh seorang ibu atau bapa, bilamana mendidik anak-anaknya dengan wang dan dunia. Sedangkan mendidik mengenal Tuhan itu adalah ketepatan untuk menghidupkan roh dan kemanusiaan anak itu.

Secara tak sedar kita sebagai ibu bapalah yang membunuh kemanusiaan anak kita sendiri.

Wallahua'lam.

2 comments: