Friday, July 10, 2009

MANUSIA YANG ADA KEMANUSIAAN

aku adalah kesedaran untuk mereka
yang tidak sedarkan diri..
aku adalah kaki untuk mereka yang mengalami paralysis
aku adalah mata untuk mereka yang tidak boleh melihat..
aku adalah nyawa untuk mereka yang ingin membunuh diri
aku adalah pergerakkan untuk bayi yang baru lahir..
aku adalah pengetahuan dan keyakinan diri untuk ibu-ibu muda..
aku adalah suara untuk mereka yang terlalu lemah untuk berkata-kata..

dan setiap anggotaku juga adalah untuk beribadah...
mata ku begitu alert untuk melihat dan mengesan sesuatu yang berlaku
telinga ku bagaikan telinga lintah yang mampu mendengar bunyi-bunyi yang di keluarkan oleh clientku..
telinga ku juga tidak loket untuk mendengar setiap luahan yang diluahkan oleh mereka..
hatiku mudah berasa simpati dengan keadaan yang menimpa client ku..
hatiku penuh dengan kasih sayang terhadap mereka...
seolah-olah aku berada pada situasi itu.

Tanganku adalah kudratku..anugerah tuhan yang paling besar buatku..
Dengan tangan ini aku membersihkan mereka.
Tiada istilah kotor, jijik, loya dan mual dalam kamus hidup ku..
Najis, nanah, darah sudah sebati dengan diriku..
Dengan tangan ini aku menyuapkan makanan ke mulut mereka yang tidak mampu..
Dengan tangan ini lah aku memberi segala perawatan kepada mereka...
Betapa aku simpati melihat keadaan mereka...
Betapa tuhan itu maha berkuasa ke atas sesuatu...
Aku memberi penjagaan seolah-olah aku menjaga ahli keluarga ku sendiri...
Kakiku pula pantas bergerak ke sana sini menjaga kebaikan mereka..
semoga aku diberkati...

inilah aku..

http://zieawana.blogspot.com

No comments:

Post a Comment